Медичні досліди встановили, що якщо в інструкції до ліків знаходиться тільки текст, людина засвоює з неї лише 60% інформації. Якщо ж в інструкцію буде імплементовано будь-яка візуалізація даних (картинка, графік, схема і  т.д.) то людина засвоїть вже 95%.

Що таке візуалізація даних?

Перш за все, потрібно знати, що ж таке візуалізація даних та які її методи використовуються, в тому числі і в повсякденному житті.

Найпростіші, а тому і найпоширеніші методи візуалізації – це графіки

Візуалізація даних – це наочне уявлення масивів різної інформації. Існує кілька типів візуалізації:

  • Звичайне візуальне уявлення кількісної інформації в схематичній формі. До цієї групи можна віднести всім відомі кругові та лінійні діаграми, гістограми і спектрограми, таблиці і різні точкові графіки.
  • Дані при візуалізації можуть бути перетворені в форму, яка посилює сприйняття і аналіз цієї інформації. Наприклад, карта і полярний графік, тимчасова лінія і графік з паралельними осями, діаграма Ейлера.
  • Концептуальна візуалізація даних дозволяє розробляти складні концепції, ідеї і плани за допомогою концептуальних карт, діаграм Ганта, графів з мінімальним шляхом та інших подібних видів діаграм.
  • Стратегічна візуалізація переводить в візуальну форму різні дані про аспекти роботи організацій. Це всілякі діаграми продуктивності, життєвого циклу і графіки структур організацій.
  • Графічно організувати структурну інформацію за допомогою пірамід, дерев і карт даних допоможе метафорична візуалізація, яскравим прикладом якої є карта метро.
  • Комбінована візуалізація дозволяє об’єднати кілька складних графіків в одну схему, як в карті з прогнозом погоди.

Навіщо використовувати візуалізацію даних?

Візуальна інформація краще сприймається і дозволяє швидко і ефективно донести до глядача власні думки та ідеї. Фізіологічно, сприйняття візуальної інформації є основною для людини. Є численні дослідження, які підтверджують, що:

  • 90% інформації людина сприймає через зір
  • 70% сенсорних рецепторів знаходяться в очах
  • близько половини нейронів головного мозку людини задіяні в обробці візуальної інформації
  • на 19% менше при роботі з візуальними даними використовується когнітивна функція мозку, що відповідає за обробку та аналіз інформації
  • на 17% вище продуктивність людини, що працює з візуальною інформацією
  • на 4,5% краще згадуються деталі візуальної інформації

Якщо попросити читача згадати назви материків, в більшості випадків у голові виникне саме ця картинка.

  • в 60000 разів швидше сприймається візуальна інформація в порівнянні з текстовою

На графіку читач швидше знайде мінімальне і максимальне значення

  • 10% людина запам’ятовує з почутого, 20% – з прочитаного, і 80% – з побаченого і зробленого
  • на 300% краще людина виконує інструкцію, якщо вона містить ілюстрації
візуалізація даних

Інструкцію знизу набагато легше і швидше зрозуміти і виконати

Очевидно, що людина схильна обробляти саме візуальну інформацію. Крім прекрасної обробки нашим мозком, візуалізація даних має кілька переваг:

  • Акцентування уваги на різних аспектах даних
  • Аналіз великого набору даних зі складною структурою
  • Зменшення інформаційного перевантаження людини і утримання його уваги
  • Однозначність і ясність виведених даних
  • Виділення взаємозв’язків і відносин, що містяться в інформації

На графіку легко можна помітити важливі дані

  • естетична привабливість

Естетично привабливі графіки роблять подачу даних ефектною і такою, що запам’ятовується

Едвард Тафті, автор одних з найкращих книг по візуалізації, описує її як інструмент для показу даних; спонукання глядача задуматися про суть, а не методології; уникнення спотворення того, що повинні сказати дані; відображення багатьох чисел на невеликому просторі; показу великого набору даних зв’язковим і єдиним цілим; спонукання глядача порівнювати фрагменти даних.

Як правильно використовувати візуалізацію даних?

Успіх візуалізації безпосередньо залежить від правильності її застосування, а саме від вибору типу графіка, його вірного використання і оформлення.

60% успіху візуалізації залежить від вибору типу графіка, 30% – від його правильного використання та 10% – від його вірного оформлення

Правильний тип графіка

Графік дозволяє висловити ідею, яку несуть дані, найбільш повно і точно, тому дуже важливо вибрати відповідний тип діаграми. Вибір можна здійснити за алгоритмом:

Цілі візуалізації – це реалізація основної ідеї інформації, це те, заради чого потрібно показати вибрані дані, якого ефекту потрібно добитися – виявлення відносин в інформації, показу розподілу даних, композиції або порівняння даних.

У першому ряду показані графіки з цілями показу відносин на даних і розподілу даних, а в другому рядку цілями є показ композиції і порівняння даних

Відносини в даних – це те, як вони залежать один від одного, зв’язок між ними. За допомогою відносин можна виявити наявність або відсутність залежностей між змінними. Якщо основна ідея інформації містить фрази “відноситься до”, “знижується / підвищується при”, то потрібно прагнути показати саме відносини в даних.

Розподіл даних – то, як вони розташовуються щодо чого-небудь, скільки об’єктів потрапляє в певні послідовні області числових значень. Основна ідея при цьому буде містити фрази “в діапазоні від x до y”, “концентрація”, “частотність”, “розподіл”.

Композиція даних – об’єднання даних з метою аналізу загальної картини в цілому, порівняння компонентів, складових відсоток від якогось цілого. Ключовими фразами для композиції є “склало x%”, “частка”, “відсоток від цілого”.

Порівняння даних – об’єднання даних, з метою порівняння деяких показників, виявлення того, як об’єкти співвідносяться один з одним. Також це порівняння компонентів, змінюються з плином часу. Ключові фрази для ідеї при порівнянні – “більше / менше ніж”, “дорівнює”, “змінюється”, “підвищується / знижується”.

___

Після визначення мети візуалізації даних потрібно визначити тип даних. Вони можуть за своїм типом і структурою бути дуже різноманітними, але в самому простому випадку виділяють безперервні числові і тимчасові дані, дискретні дані, географічні та логічні дані. Безперервні числові дані містять в собі інформацію залежності однієї числової величини від іншої, наприклад графіки функцій, такий як y = 2x. Безперервні тимчасові містять в собі дані про події, що відбуваються на будь-якому проміжку часу, як графік температури, вимірюваної кожен день. Дискретні дані можуть містити в собі залежності категорійних величин, наприклад графік кількості продажів товарів в різних магазинах. Географічні дані містять в собі різну інформацію, пов’язану з місцем розташування, геолокацією та іншими географічними показниками, яскравий приклад – це звичайна географічна карта. Логічні дані показують логічне розташування компонентів відносно один одного, наприклад генеалогічне дерево сім’ї.

Залежно від мети і даних можна вибрати найбільш підходящий їм графік. Найкраще уникати розмаїтості заради розмаїтості і вибирати за принципом “чим простіше, тим краще”. Тільки для специфічних даних використовувати специфічні типи діаграм, в інших же випадках добре підійдуть найпоширеніші графіки:

  • лінійний (line)
  • з областями (area)
  • колонки і гістограми (bar)
  • кругова діаграма (pie, doughnut)
  • полярний графік (radar)
  • точковий графік (scatter, bubble)
  • карти (map)
  • дерева (tree, mental map, tree map)
  • тимчасові діаграми (time line, gantt, waterfall).

Лінійні діаграми, графіки з областями і гістограми можуть містити в одному аргументі для однієї категорії кілька значень, які можуть бути як абсолютними (тоді до таких видів графіками додається приставка stacked), так і відносними (full stacked).

Графік зі stacked значеннями і з full stacked

При виборі відповідного графіка можна керуватися наступною таблицею, складеної на основі діаграми із книги “Говори мовою діаграм” Джина Желязни:

Правильне використання графіка

Важливо не тільки правильно вибрати тип графіка, але і правильно його використовувати:

  • Не потрібно навантажувати графік великою кількістю інформації. Оптимальна кількість різних типів даних, категорій – це не більше 4-5, інакше ж доцільніше розділити таку діаграму на кілька штук.
  • Вірно вибрати шкалу і її масштаб для графіка. Для гістограм і графіків з областями краще починати шкалу значень з нуля. Спробувати не використовувати інвертовані шкали – це дуже часто вводить глядача в оману щодо даних.
  • Для кругових діаграм і графіків, де показаний відсоток від загальної частки, сума значень завжди повинна складати 100%.
  • Для кращого сприйняття даних інформацію на осі краще впорядкувати – або за значеннями, або за алфавітом, або по логічному змістом

Правильне оформлення графіка

Ніщо так не радує око, як правильно оформлені графіки, і ніщо так не псує діаграми, як наявність графічного “сміття”. Основні принципи оформлення:

  • використовувати палітри не яскравих кольорів, і постаратися обмежитися набором з шести штук
  • допоміжні і другорядні лінії повинні бути простими і не кидатись в очі
  • там, де можливо, використовувати тільки горизонтальні написи на осях
  • для графіків з областями краще використовувати колір з прозорістю
  • для кожної категорії на графіку використовувати свій колір

Висновки

Візуалізація – потужний інструмент донесення думок і ідей до кінцевого споживача, помічник для сприйняття і аналізу даних. Це один із важливих навиків для діджитал маркетологів та веб аналітиків і не тільки, адже саме за допомогою візуалізації даних вони можуть пояснити практично всю свою діяльність та ї результати. Про аналітику в маркетингу детальніше розповідаю ось тут. Але як і всі інструменти, її потрібно застосовувати в свій час і в своєму місці. В іншому випадку інформація може сприйматися повільно, а то і некоректно.

На графіках зображені одні й ті ж дані, ліворуч показані основні помилки візуалізації, а справа вони виправлені.

При вмілому застосуванні візуалізація даних дозволяє зробити будь-який матеріал вражаючим, не нудним і таким, що запам’ятовується.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *